Voorkom veelgemaakte fouten bij buiten schilderen

de zomer is weer in aantocht. Dit is de tijd van onderhoud aan je huis, met name om te investeren in het opknappen van de ramen en deuren aan de buitenzijde. Wil je het buiten schilderwerk dit jaar beter aanpakken? Voorkom deze 7 veelgemaakte fouten bij buiten schilderen.

1. Buiten schilderen als het te warm of te koud is

Schilder alleen als het buiten tussen de 10 en 30 graden Celsius is. Bij te lage temperaturen kan het erg lang duren, soms wel dagen, voordat de verflagen droog zijn. Bij te hoge temperaturen droogt verf juist te snel. De bovenste laklaag wordt hard, terwijl de laag eronder nog nat is. Het hout is dan wel beschermd, maar het verfwerk ziet er niet fraai uit. De verflagen rimpelen en door de hitte ontstaan blaasjes. Tip: schilder vooral niet als het regent of mistig is. Vocht kan dan in de natte verflaag trekken.

2. Vergeten om houtrot te verwijderen

Houtrot ontstaat zodra er vocht in het hout komt. Regenwater kan in het hout terechtkomen, wanneer er scheuren in het hout zitten of verf op het hout ontbreekt. Houtrot kun je herkennen aan zachte, verkleurde plekken en barsten in de verflaag. Je kunt er vanuit gaan dat aangetast hout altijd verder rot. Steek daarom altijd het besmette hout weg, waarbij je ook een deel van het gezonde hout  weghaalt om eventuele schimmelsporen te verwijderen. Gebruik voor de reparatie een twee componenten houtreparatiemiddel. Is de beschadiging groter dan een vuist, vervang dan dat deel van het kozijn. Tip: controleer altijd of  op hetzelfde houten stuk niet andere delen ook rot zijn.

3. Kieren niet dichten met siliconenkit

Naden en kieren tussen de liggende en staande houten kozijndelen moeten goed worden afgewerkt. Gebeurt dit niet, dan kan er vocht in trekken met houtrot tot gevolg. Maar gebruik voor het dichten van naden nooit siliconenkit, want verf hecht hierop niet goed. Gebruik in plaats daarvan hoogwaardige, elastische, overschilderbare kit. Tip: weet je niet welke kit geschikt is voor jouw situatie, dan kun je altijd advies inwinnen bij de bouwmarkt.

4. De onderkant van ramen, deuren en dorpels niet schilderen

Horizontale delen waarop water kan blijven staan, zoals de onderdorpels van raamkozijnen, onder de glaslatten van ramen en onder deuren inclusief de onderzijde zelf, worden vaak vergeten bij het schilderen. Na regenbuien blijven de druppels aan de onderkant van het hout hangen. Als dat niet geverfd is, trekt het water erin en kan houtrot ontstaan. Tip: gebruik een spiegeltje om te voorkomen dat je een gedeelte mist.

5. De binnenkant van de kozijnen vergeten

Als de verflaag of het kitwerk aan de binnenkant van kozijnen en deuren van slechte kwaliteit is, kun je het beste deze eerst herstellen. Het binnen-en buitenkozijn zijn één geheel. Vocht uit de binnenzijde trekt door naar de buitenzijde waardoor gebreken aan het buitenschilderwerk kunnen ontstaan. Dit gebeurt vooral bij de ‘vochtige ruimtes’, zoals de badkamer en de keuken. Tip: los eerst gebreken aan het schilderwerk binnen op en dicht de open naden tussen glas en hout.

6. Te weinig verf gebruiken

Onder menig schilder geldt een ongeschreven regel: minimaal drie lagen verf op nieuw of kaal hout. Bijvoorbeeld één laag grondverf en twee lagen voor de afwerking. Door regen en wind verweert het schilderwerk en die twee afwerklagen zijn nodig om het hout te beschermen. Bladdert de verf nog niet af en is er geen kaal hout zichtbaar, dan kan één laklaag volstaan. Schuur dan wel eerst de oude laag dicht. Tip: vergeet niet het hout te ontvetten voor en na het schuren.

7. Klemmende delen niet afschaven

Voordat je gaat schilderen moet je klemmende ramen of deuren herstellen. Als je dit niet doet, kan het schilderwerk al beschadigen wanneer je een raam of deur open doet. Wanneer er krassen in het kozijn komen, ontbreekt daar de bescherming van verf en kan er eenvoudig vocht in het hout komen. Mocht je dergelijke klemplekken hebben, dan moet je een stuk van het kozijn of deur afschaven. Tip: zorg dat je niet teveel eraf schaaft: twee tot vier millimeter speling rondom de draaiende delen volstaat en voorkomt dat je een tochtgat creëert.

Geïnspireerd op een artikel uit Vereniging Eigen Huis Magazine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je wekelijks tips ontvangen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief! Je kunt je ten allen tijden weer afmelden.

Op de hoogte blijven?